Lego

Lego House II

HiQ skapar en unik upplevelse för LEGO® House

Efter fem års verksamhet bibehåller MINI CHEF sin position som ett obligatoriskt besöksmål för LEGO House gäster.

En unik familjemiddag

Mini Chef uppmuntras gästerna att leka med maten. Här byggs varje beställning i klossar för att sedan tillagas och serveras av LEGO-figurer. Genom ett samarbete mellan LEGO, Stylt Trampoli och HiQ har drömmar gjorts till verklighet.

LOJAL PERSONAL. Robert och Roberta har levererat hundratusentals måltidslådor sedan Mini Chef öppnade i september 2017. © Erik Nissen Johansen / Stylt Trampoli

“Skapa magi”

År 2015 var Billunds torg inte mer än en grop i marken. Utvecklingen gick snabbt och kort därefter stod grunden för Danmarks största stålkonstruktion klar, ett blivande LEGO house. Mannen bakom projektet var Keld Kirk Kristiansen, tredje generationens ägare av koncernen LEGO. Han spann vidare på lekfullheten som omgav varumärket och valde att investera i en byggnad fylld av underhållning, och 25 miljoner legobitar. 

En del av Kristiansens dröm var att erbjuda måltider i världsklass med hälsosam och lokal mat. Men han ville inte göra det som på vilken restaurang som helst. Uppdraget blev att skapa en unik och oslagbar upplevelse enligt LEGOs vision: Lärande, lek och inspiration utvecklar morgondagens byggare.

”Vårt tvärfunktionella team tog snabbt kunden från vision till en lösning som fortsätter att glädja familjer och leverera utmärkta affärsresultat.”

Magnus Jonsson, Key Account Manager, HiQ

Ett lyckat samarbete

Den världsberömda designbyrån Stylt Trampoli fick i uppdrag att ta fram en strategi för projektet och valde i sin tur att vända sig till HiQ för att få hjälp med de tekniska aspekterna. Tillsammans utvecklade de ett unikt koncept där tekniken ligger till grund för en oförglömlig upplevelse. Efter samarbetet tog Stylt Trampoli ansvar för restaurangens identitet och interiör, medan HiQ tog rollen som totalentreprenör med över 25 expertkonsulter och nio underleverantörer för teknik och digitalt innehåll. Allt arbete skedde i nära samarbete med LEGO House-teamet, testades iterativt med olika familjer och integrerades sedan med driftteamet. 

VI ÄR OCKSÅ ROBOTAR. Precis som det förklaras i Netflix-dokumentären spenderade Stylt, HiQ och LEGO en rolig dag med rollspel och experiment tillsammans med YuMi-robotarna för att skapa insikter och sätta nya riktningar för design, placering, animation och teknisk strategi. © HiQ

Vi är mycket glada över att Stylt kände till HiQ som vet vad som krävs för att bygga ett komplext tekniksystem.

Nils-Jørgen Jensen, Operations Manager of LEGO House 2016–2020; Chairman of Visit Denmark

Gästernas upplevelse

På restaurangen representeras varje del av måltiden av en speciell LEGO-kloss. När hela beställningen har byggts ihop skjuts brickan in i en Foodifyer-låda som sedan skickar bygget vidare till köket. Därefter finns det möjlighet att följa processen på en skärm och se hur de små LEGO-figurerna tolkar konstruktionen, förbereder maten och placerar den i en låda. Matlådorna skickas sedan ut på ett transportband till Robert och Roberta som delar ut beställningarna till förväntansfulla barn. 

För att varje familj ska känna igen sin mat får lådorna en specifik färg och märks upp med den personliga konstruktionen. När dessa lådor sedan öppnas väntar den stora överraskningen…

BARA DET BÄSTA ÄR BRA NOG. Troget sitt företagsmottot är LEGO House näst intill besatt av design. Allt från byggnaden till trapporna, restaurangmöbler, skanningslådor och skärminnehåll är anpassat efter legobitarnas unika utformning. © Erik Nissen Johansen / Stylt Trampoli AB

Lösning

HiQ har tagit fram kundresan, stöttat i processer och system, samt varit med och utvecklat alla designelement och animationer – både digitalt och fysiskt. 

Lösningen baseras bland annat på en automationscentral som synkroniserar alla upplevelseelement. Där räknas robotarnas ljud och rörelser in, men också mekatronik, gästappen, transportband och det webbaserade personalgränssnittet. Det sistnämnda används för att hantera beställningar och starta robotens födelsedagsdans, som ofta sker flera gånger per dag. 

Arbetet har även innefattat system för restauranghantering, utskrift av orderlappar, samt lösningar för betalning, innehållshantering och analys. Till sist har två avgörande programvarukomponenter skapats – brickigenkänning, där information från en iPad-kamera omvandlas till både en beställning och 3D-modell av måltiden, samt ett system som översätter Maya-animationerna till rörelseinstruktioner för robotarna. 

Resultat

Restaurangen har mött stående ovationer från media, fans och under olika evenemang. Den har bland annat blivit nominerad i två kategorier under EuroBest, nått finalen i Gold Key Awards och vunnit ”Folkets val” på Webbys. 

Upplevelsen ”Bygg din egen måltid” är patenterad av LEGO House tillsammans med HiQ. Efter fem års verksamhet har restaurangen lockat över en miljon besökare till LEGO house, och serverat hundratusentals gäster. Betygen är konsekvent höga och besöksrekorden slås gång på gång. Sammanslaget har Mini Chef varit en oförglömlig upplevelse för mängder av fans som fått uppleva ett av världens mest älskade varumärken på ett nytt sätt.

LEGO House dokumentär – Home of the Bricks (2018, Netflix)