Stimson Center

En smartare savann

Ny teknologi hjälper parkvakter att skydda noshörningar

Rädda Afrikas noshörningar från utrotning

År 1970 fanns det 20 000 svarta noshörningar i Kenya, men efter årtionden av illegal tjuvjakt finns det bara 650 kvar. Något måste göras, om inte den svarta noshörningen och många andra afrikanska djur ska utrotas.

För att hitta ett effektivt sätt att stoppa tjuvjakt har HiQ samarbetat med Kenya Wildlife Service, den amerikanska organisationen Stimson Center samt Linköpings universitet, med målet att genomföra ett pilotprojekt. 

Projektet har genomförts i Ngulia Rhino Sanctuary, ett naturreservat i Kenya där parkvakter har ansvar för att skydda och övervaka noshörningar. Innan projektet startade var parkvakterna dåligt utrustade i kampen mot tjuvjägare. Under lyckosamma förhållanden hade de tillgång till ett fordon, nattsynkikare, ett automatvapen och en kortvågsradio på en frekvens som enkelt kunde avlyssnas. 

Photo: David Cashbaugh

Strategi – att hjälpa parkvakterna bekämpa tjuvjakt

En nyckelpartner i projektet har varit Stimson Center, en oberoende forskningsorganisation baserad i Washington, USA. Studier genomförda av Stimson har avslöjat att tjuvjakt är en välorganiserad illegal industri med kopplingar till afrikanska terrororganisationer. Det finns bland annat bevis för att försäljningen av noshörningshorn hjälper till att finansiera Al-Shabaab-militanterna. 

För att förhindra tjuvjakt krävs ett stort antal parkvakter, och eftersom tjuvjägarna sällan tvekar på att öppna upp eld är arbetet ofta mycket farligt. När Stimson Center kontaktade Kenya Wildlife Service med förslag på hur problemet kunde lösas var de därför mer än villiga att testa pilotprojektet. En förstudie genomfördes med hjälp av Linköpings universitet för att undersöka de olika alternativ som kunde göra vardagen för parkvakterna både enklare och säkrare.

En stor del av arbetet ägnades åt att prata med vakterna för att skapa en ökad förståelse för deras situation. De förklarade att de blir stationerade på olika platser runt om i Ngulia. Härifrån måste de patrullera varenda kvadratmeter av parken åtminstone en gång i månaden. Terrängen består av sand, vatten och lera vilket gör det hela till en svår utmaning. Det finns dessutom alltid en risk för att vilda djur eller tjuvjägare ska ligga i bakhåll. Parkvakterna förflyttas också regelbundet till andra naturreservat för att förhindra en nära kontakt med parkens lokala invånare.

Avancerad teknologi möter svår terräng

Projektet leddes av ett team från Stimson Center med hjälp av tekniska projektledare från HiQ. Linköpings universitet bidrog även med teknisk expertis och stöd från doktorandforskare inom kameraspårning, obemannade flygfordon (UAV) och radarteknologi.

HiQ har sedan tidigare arbetat med både Stimson Center och Linköpings universitet, varav ett av uppdragen gick ut på att utveckla en sensor-/funktionsapplikation. Detta visade sig vara en perfekt förberedelse för att kunna hjälpa Ngulia på bästa sätt. 

Baserat på avancerad sensorteknik utforskades möjligheten med smartphones, radar, kameror, värmedetektorer, drönare, mikrofoner och skott-detektorer. Bara genom tekniken som finns tillgänglig i en vanlig smartphone visade det sig finnas stor potential för bättre kommunikation mellan parkvakterna. Användningen av smartphones skulle göra att vakterna alltid hade tillgång till sin aktuella plats via GPS, samtidigt som kommunikationen skulle bli säkrare då de konventionella radiosändningarna enkelt kunde avlyssnas av kriminella gäng. 

En av utmaningarna med att implementera ny teknik i ett naturreservat är bristen på eluttag och pålitliga elnät, vilket innebär att alla tekniska lösningar måste vara mycket energieffektiva. Även om solkraft är ett alternativ med stor potential inför framtiden är det inte heller möjligt att installera solceller i alla nödvändiga delar av reservatet. 

En annan utmaning som identifierades var den varierande terrängen. Stora delar av reservatet var täckt av höga träd, vilket gav utrymme för tjuvjägare att ligga i bakhåll. För att lösa problemet inleddes ett ytterligare samarbete med Kolmårdens Djurpark i Sverige, där drönare och värmedetekterande kameror redan användes. Här kunde sensorerna testas i en säker miljö för att enkelt upptäcka människor i undervegetation samt utveckla identifikation av antiloper och noshörningar i mörkret.

Kenya och Sverige har mycket gemensamt. Vi är förenade av ambitionen att rädda våra vilda djur, men ibland framstår kulturskillnaderna tydligt. Oavsett hur noga planer formuleras här i Sverige är det avgörande att vara mottaglig och flexibel på plats och att kunna ändra planer när det behövs. Erfarenheten har visat att det ofta krävs nya tillvägagångssätt och strategier. En av de viktigaste lärdomarna från projektet är därför att det alltid är värt att ta sig tid att kommunicera med de som arbetar på plats. Det gynnas alla av.

Ett enklare arbetsliv

Det skulle vara underbart om vi kunde berätta hur vi helt har utrotat tjuvjakt. Tyvärr är inte det fallet, än. Ändå hoppas vi att vårt arbete har gjort det lite lättare för parkvakterna att skydda de utrotningshotade djuren såväl som sig själva. Även om säkerhet alltid har varit vårt främsta fokus är en av fördelarna med det nya systemet att vakterna nu har konkreta bevis på att de utför sitt arbete ordentligt, och att deras befäl besitter information som behövs för att främja de mest kompetenta i parken. 

Ambitionen är nu att övervakningslösningarna som skapades för Ngulia ska skalas upp och användas i fler parker på andra platser i Afrika. Förhoppningsvis kan den smarta savannen då bli lika självklar som en smartphone, ett smart hem eller en självkörande bil..

En smartare värld

HiQ är det självklara valet som en kompetent partner i en allt mer digitaliserad värld. Med den snabba utvecklingen av ny teknologi och det ökande antalet smarta produkter och uppkopplade platser växer sig vårt värde som en ledande utvecklingspartner allt starkare. Telekommunikation är en del av vårt DNA, och vi besitter både den erfarenhet och expertis som krävs för att göra en positiv inverkan på våra kunder. Digitaliseringen fortsätter att expandera, och i en tid där produkter även kan generera tjänster ser vi möjligheten att skapa både fördelar och möjligheter för våra kunder.

Kontakt

Region Ace (Linköping/Norrköping)