Autonoma fordon och revolutionen inom transportsektorn

Föreställ dig en värld där fordon åker fritt på stadens gator och motorvägar utan mänsklig inblandning. Där de transporterar både människor och varor smidigt, säkert och effektivt. Det är inte en scen från en sci-fi film, utan en verklighet som snabbt närmar sig tack vare framväxten av autonom fordons (AV)-teknik. När vi står på tröskeln till vad som skulle kunna beskrivas som en transportrevolution är det viktigt att förstå AV-teknikens framväxt och påverkan.

Definitionen av AV

Till att börja med; AV kan i stort definieras som en maskin som kan känna av sin omgivning och använder avancerad teknik för att delvis eller helt navigera från en punkt till en annan utan mänsklig inblandning. AV kan komma i olika former och storlekar, och omfattar vanligtvis ett brett spektrum av fordon, främst bilar, lastbilar och olika typer av industriella fordon.

Begreppet AV omfattar också andra former av transport och maskiner, såsom drönare och obemannade flygfarkoster (UAV), uppkopplade robotar samt autonoma vattenfarkoster som båtar och ubåtar.

Mjukvarurevolutionen

Till grund för all AV ligger mjukvara och det investeras miljarder dollar i det som kallas Software-Defined Vehicle (SDV)-teknologier. SDV-marknaden förväntas växa kraftigt och uppskattas kunna nå 1 237,6 miljarder USD år 2030, upp från 213,5 miljarder USD år 2024, med en årlig tillväxttakt (CAGR) på 34,0 %. Tillväxten drivs av ett ökat användande av avancerade mjukvarufunktioner i fordon, såsom over-the-air (OTA)-uppdateringar och autonoma körfunktioner.

SDV-teknologierna har på många sätt omdefinierat fordonens potential,  då moderna bilar, särskilt elfordon (EV), nu genererar upp till 4 TB data dagligen från cirka 200 sensorer. Trenden möjliggör nya affärsmodeller och utgör en betydande del av fordonets kostnad. Företag som Tesla och Waymo använder mjukvara för att transformera dom enorma datamängderna till ytterligare innovationer bakom autonoma körfunktioner.

Centrala funktioner i SDV inkluderar mer än bara OTA-uppdateringar; de omfattar även avancerade förarassistanssystem (ADAS), prediktivt underhåll och fullt autonoma prototyper. Hanteringen av sådana avancerade system som infotainment och fordonsprestanda sker genom integrerade mjukvarulösningar. Ledande aktörer inom området har introducerat molnbaserade lösningar som tillåter fordon att utvecklas genom mjukvaruuppdateringar, vilket gör körupplevelsen mer dynamisk och anpassningsbar. Det är i grunden ”mjukvara på hjul”.

Den nuvarande statusen för autonoma fordon

För närvarande klassificeras AV i sex nivåer, från Nivå 0 till Nivå 5, baserat på deras förmåga. På Nivå 0 erbjuder fordonet en helt manuell körupplevelse utan automatisering. I den andra änden av spektrumet, Nivå 5, representeras det autonoma körandets heliga graal: fordon som kan hantera alla köruppgifter under alla förhållanden utan mänsklig inblandning.

För oss som ivrigt väntar på att kunna luta oss tillbaka med händerna i knät ligger ”sweatspot” i funktionerna på Nivå 2, 3 och 4. Dom nivåerna ger successivt fordonets autonoma system mer kontroll över körningen, vilket tar oss närmare visionen om självkörande fordon.

Teslas Autopilot och Full Self-Driving (FSD)-funktioner är till exempel officiellt klassificerade som SAE Nivå 2 förarassistanssystem. Det innebär att även om de kan hantera vissa köruppgifter kräver de fortfarande aktiv övervakning av föraren. Samtidigt har företag som Mercedes-Benz nyligen fått internationellt godkännande för sitt DRIVE PILOT-system, som erbjuder SAE Nivå 3 villkorad automatisering, vilket tillåter hands-off- och eyes-off-körning under specifika förhållanden.

I länder som Tyskland, där lagstiftningen ”Autonomous Vehicle Authorization and Operation Directive (AFGBV)” antogs 2022, har regelverk upprättats för att underlätta Nivå 4-automatiserad körning. Lagarna lägger grunden för användningsområden som skyttelbussar på företagsområden, vilket innebär ett tydligt steg mot en bredare användning.

Många användningsområden i olika branscher

AV-teknologi är inte begränsad till personbilar utan är lika relevant i flera anda branscher och områden, som gruvdrift, logistik, smarta städer och urban mobilitet.

Gruvindustrin har exempelvis tagit till sig AV för att förbättra säkerheten och effektiviteten i farliga miljöer. Till exempel har företag som Rio Tinto Group har implementerat ett Autonomous Hauling System (AHS) för att hantera hela sin malmproduktion autonomt, vilket sätter en ny standard för industriella AV-applikationer.

Självkörande kapacitet i personbilar

Samtidigt är det utvecklingen av självkörande personbilar som får mest publik uppmärksamhet, med tillverkare som Tesla och Ford som introducerar allt mer sofistikerade förarassistanssystem (ADAS) i sina elfordon för att förbättra vägsäkerheten. Även om helt autonoma bilar fortfarande ligger i framtiden, tyder de senaste framstegen på att det bara är en tidsfråga innan fler autonoma funktioner blir vanliga. OTA-uppdateringar tillåter kontinuerliga förbättringar av de integrerade mjukvarusystemen i fordonet, vilket lägger till funktionaliteter och förbättrar prestanda.

Att uppnå full autonomi förutsätter dock fortfarande att vi tar oss förbi betydande tekniska och regulatoriska utmaningar. Många biltillverkare och teknikföretag investerar kraftigt i sensorteknik, maskininlärningsalgoritmer (ML) och robust data- och molninfrastruktur för att kunna garantera säkerhet under olika förhållanden. Dessutom medför det utvecklande regelverket utmaningar inom områden som ansvarsfördelning, säkerhetsstandarder och dataskydd.

Autonoma taxitjänster

Autonoma taxitjänster representerar en av de mer lovande applikationerna av AV-teknologi just nu. Företag som Waymo och Cruise har börjat använda flottor av självkörande taxibilar i städer som San Francisco, vilket visar potentialen för AV att revolutionera urban mobilitet. Dessa tjänster erbjuder ökad tillgänglighet och minskad trafikbelastning. Tidslinjen för en bredare implementering har dock förlängts, och kommersiellt tillgängliga Nivå 4-robotaxi förväntas nu runt 2030. Konsumentförtroendet är fortfarande en avgörande faktor, där inte minst säkerhetsfrågor påverkar allmänhetens uppfattning.

Autonom lastbilstransport

Logistikindustrin står också inför en revolution tack vare autonoma lastbilar. Självkörande lastbilar har potentialen att förbättra effektiviteten, minska kostnaderna och tackla den växande bristen på förare inom lastbilsindustrin. AV-teknologi kan därför skapa nya ekonomiska möjligheter inom områden som teknikutveckling, leverans, dataanalys och underhåll.

Branschprognoser från företag som McKinsey och Morgan Stanley tyder på att helt autonoma lastbilar realiseras mellan 2028 och 2031. Tidslinjen säger en del om de komplexa utmaningarna med att utveckla system som kan navigera säkert på långa avstånd under varierande förhållanden.

Framtidsutsikter: Den fortsatta utvecklingen av AV

När vi blickar framåt inom utvecklingen av AV-teknologin finns några nyckelområden att hålla ögonen på:

  • Nya affärsmodeller: Trenden med SDV kommer att fortsätta driva innovation och omvandla branschens affärsmodeller. Enligt rapporter förväntas SDV ha uppnått ett totalt marknadsvärde på nästan 650 miljarder USD fram till 2030. Aktörer som Morgan Stanley uppskattar att SDV kan stå för 90 % av den totala fordonsproduktionen vid 2029, vilket innebär en stor omställning från traditionella hårdvarufokuserade intäktsmodeller till mjukvarucentrerade.
  • Strategiska partnerskap: SDV och AV banar väg för helt nya samverkansformer mellan olika branscher, med open-source-projekt som Autoware som gör AV-teknologi mer tillgängligt för fler aktörer. Det japanska företaget bakom Autoware, TIER IV,  har till exempel som mål att kunna visa Nivå 4-autonoma fordon inom ett år, vilket kan påskynda den branschövergripande utvecklingen och skalbarheten.
  • Regulatoriska ramar: I takt med att länder som Tyskland, Japan och Storbritannien leder vägen med att etablera omfattande juridiska ramar för AV kan vi förvänta oss mer standardiserade regler som banar väg för global AV-implementering.

Vägen mot helt autonoma fordon är helt klart komplex och utmanande, men de potentiella fördelarna för säkerhet, effektivitet och tillgänglighet gör det till en resa värd att genomföra. Med en förväntad intäktsgenerering på 300–400 miljarder USD fram till 2035 är AV dessutom redo att skapa betydande värden, inte bara för fordonsindustrin utan för samhället som helhet. När teknologin fortsätter att utvecklas och regulatoriska ramar mognar kan vi se fram emot en framtid där AV blir en integrerad del av våra dagliga liv och förändrar inte bara hur vi reser utan också hur vi lever och arbetar.