Lego
Beställ maten med legobitar
HiQ skapar en unik upplevelse på LEGO® House
Det är roligt och en spännande process för barn att titta på – men projektet handlar såklart om mer än att bara beställa mat.
Lego
Drömuppdrag
Beställ din mat med LEGO-bitar – och få den levererad av dansande robotar! Tack vare ett mycket kreativt samarbete mellan LEGO Group och HiQ blir familjens måltid på LEGO House i Billund, Danmark, något utöver det vanliga!
Ett drömuppdrag
Simona Bamerlind
Digifysisk upplevelse
LEGO House är det senaste tillskottet till Billunds skyline i Danmark, en gigantisk LEGO-byggnad fylld med 25 miljoner LEGO-klossar och kreativt, pedagogiskt kul för LEGO-fans i alla åldrar. Men för att frigöra sin största potential för att bygga och leka behöver man energi i form av mat i magen. Och nu speglar hela matupplevelsen – skapad och utformad av HiQ – den sanna LEGO-andan.
“Vi har skapat en digifysisk lekupplevelse för familjerestaurangen där besökarna involveras i processen att komponera sin matbeställning med hjälp av LEGO-bitar,” säger Simona Bamerlind.
Learning game
Varje komponent av måltiden representeras av en specifik LEGO-bit, och när hela måltidsbeställningen är klar skjuter gästerna in sin bricka i en lucka som leder direkt in i LEGO-världen. Sedan kan man på skärmen följa hur LEGO-figurer tolkar barnens beställning, förbereder maten och lägger den i en matlåda. Matlådorna transporteras sedan på ett rullband från köket till två LEGO-robotar som lämnar ut beställningarna till de väntande gästerna.
Det är roligt och en spännande process för barn att titta på – men projektet handlar såklart om mer än att bara beställa mat. LEGO-gruppen vände sig till HiQ för att skapa en unik och magisk upplevelse som bygger på LEGO:s varumärkesvärden: kreativitet, glädje och lärande.
“Precis. Det handlar om att återvända till LEGO:s rötter. Den tredje generationen av familjen Kirk Kristiansen, som grundade LEGO, ville att besökarna skulle återupptäcka den rena glädjen i att leka. Så nu kopplar vi dagens digitala teknik till en miljö som annars är väldigt analog,” säger Cari Johansson, som är ansvarig på HiQ för leveransen av projektet.
“Hela projektet har präglats av ett agilt arbetssätt nära vår målgrupp – inte bara familjer med barn i åldern 4–12 år, utan också restaurangpersonalen. Detta är ett bra exempel på hur vi kan använda vår djupa tekniska kunskap för att skapa något riktigt kreativt. Det har gjort detta till ett mycket speciellt projekt.”
We are linking today’s digital technology into what is otherwise very much an analog environment.
Cari Johansson, Delivery manager for the project, HiQ
Fantastiskt samarbete
Konceptfasen genomfördes i nära samarbete med Göteborgsföretaget Stylt Trampoli, som är experter på restaurangkoncept och inredningsdesign. HiQ har varit totalentreprenör för nio underleverantörer som täcker allt från automation, robotar och betalsystem till animation och musik. Restaurangen har hyllats i media och av fans, och delar av lösningen har patenterats av LEGO House tillsammans med HiQ. Nu, efter fem år i drift och över en miljon serverade gäster, kan vi kalla LEGO House inget annat än en framgångssaga.
Kontakt
Region West