HMD Global

Möjliggör globalt samarbete och kommunikation

Globalt från dag ett


HMD Global grundades i slutet av 2016 som ett nytt hem för Nokias mobiltelefoner. Verksamheten, organisationen och affärsnätverket skulle vara globala redan från dag 1. HMD Global behövde en anpassad infrastruktur och verktyg för att stödja den globala verksamheten och det massiva introduktionsprogrammet för hundratals nyanställda, för en snabb och smidig start.

Förbättring av det dagliga arbetet

HMD Globals snabbt växande organisation behövde en molnbaserad, skalbar och säker lösning för att förbättra varje medarbetares dagliga arbete med strömlinjeformade samarbetsverktyg, tydliga informationshanteringsprocesser och organisationsövergripande informationsdelning, särskilt för att introducera nyanställda redan från dag 1 och säkerställa en smidig övergång till HMD Globals arbetskultur.


Flexibla tjänster och kostnadseffektiva lösningar

HiQ förberedde och satte upp HMD Globals Office 365-miljö och Azure AD-baserade identitetshantering, med e-postmigrering från det äldre systemet. HiQ tillhandahöll tjänster flexibelt utifrån HMD Globals behov och stödde organisationen för att vara redo från dag 1 med ett högst engagerat projektteam. HiQ ersatte de äldre lösningarna och förbättrade processerna med moderna, kostnadseffektiva och lättanvända Office 365-lösningar.

HiQ levererade intranätet Elevate och Office 365-samarbetstjänster för HMD Global inom en mycket stram tidsram.

Leveransen innehöll:

En framgångsrik, ny start

Alla affärskritiska tjänster var igång i tid, projektet levererades enligt schema och inom budget.

“Samarbetet med HiQ var enkelt och vår verksamhet fick de tjänster vi behövde för att möjliggöra en snabb start för företaget. Jag är särskilt nöjd med de flexibla arbetsmetoder som HiQ kunde uppvisa; ibland under mycket tighta tidsramar. HiQ:s breda kunskap om samarbete och teknik hjälpte oss att få ut det bästa från Microsoft-plattformen.” – Jukka Antikainen, Director, IT – Infrastructure and Collaboration, HMD Global

HMD Globals intranät och Office 365-tjänster spelade en viktig roll för att säkerställa en snabb start för den nya verksamheten och introduktionsprocessen. All information behövde vara lättillgänglig och enhetlig, och säkra samarbetsverktyg tillgängliga för alla anställda. Lösningar för affärsprocesser har stöttat flera affärsprocesser för att effektivt driva verksamheten och säkerställde en framgångsrik ny start för Nokia-mobiler.

HMD Global och HiQ fortsätter sitt framgångsrika samarbete. Med fokus på en modern, produktiv och säker medarbetarupplevelse utvecklas de affärskritiska lösningarna kontinuerligt för en snabbt växande organisation i ett mycket komplext ekosystem och en krävande marknad.

HMD Global Oy, med huvudkontor i Esbo, Finland, är det nya hemmet för Nokia-telefoner och surfplattor. HMD designar och marknadsför en rad smartphones och enkla mobiltelefoner som riktar sig till en bred målgrupp och prisklass. Med ett starkt engagemang för innovation och kvalitet är HMD stolt exklusiv licenstagare av varumärket Nokia för mobiltelefoner och surfplattor. För mer information, se www.hmdglobal.com.