Så gör HiQ för att hjälpa dig och ditt företag
När konkurrensen hårdnar och kraven från lagstiftare, ledning, konsumenter, kunder och leverantörer ökar blir det ännu viktigare att utveckla felfria och säkra mjukvaror.
Mer och mer IT och OT (Operations Technology) kopplas ihop och upp för att industriföretag ska kunna skapa mer och bättre värden för sina kunder. Samtidigt minskar toleransen för fel på samhällsbärande industriell mjukvara. Den digitala transformationen av industriföretag är nödvändig, och det gäller att samarbeta tätt med expertis som tänker och gör rätt från början.Traditionellt när man bygger industriell mjukvara brukar IT-projekten ha start och stopp och en förutbestämd budget. Det arbetssättet begränsar ofta anpassningsfriheten för att utveckla den värdefullaste och säkraste mjukvaran.
Produkt i stället för projekt
För att bygga mjukvaran kostnadseffektivare och rätt från början är det viktigt att tänka och jobba utefter produkt eller tjänst snarare än i ett avgränsat projekt. Det är också nödvändigt att utveckla cybersäkerhet och säkerhet från början. Ett sätt att komma åt det är att leverera fungerande mjukvara kontinuerligt och att testa och kvalitetssäkra den skalbara tekniklösningen redan från start.
Rätt mindset för förändring
Det finns ett tydligt samband mellan företag som stöttar digitala satsningar och de som uppnår affärsvärde genom satsningarna. I dagens och framtidens digitala organisationer är alltså öppenhet för förändring genom digital transformation en framgångsfaktor. För att ändra beteenden, processer och arbetssätt på bästa sätt krävs det att ledningen stöttar den digitala förändringen, prioriterar resurser dit och kommunicerar varför det är nödvändigt.
Fem steg för din digitala transformation
För att navigera din digitala resa kan du utgå från dessa fem steg
- Analysera behov, syfte och förväntade effekter innan ni går in på att definiera lösning.
- Designa förslag på lösningar utifrån behov.
- Utveckla eller köp in systemlösningen baserat på behov, syfte och förväntade effekter.
- Implementera och integrera i verksamheten.
- Utvärdera, följ upp och facilitera förändringen.
Unika lösningar som kunderna tar patent på
HiQ har samarbetat i mer än 25 år med kunder som utvecklar kritiska applikationer. Genom att jobba med produkter och tjänster som mål bygger vi unika lösningar som kunderna ofta ska ta patent på. Vi bidrar bland annat till att implementera autonom körning och förarassistans i fordon och vi har byggt och utvecklat IT-lösningen för Swish, som är typiska lösningar som måste fungera felfritt och vara säkra.
Så samarbetar vi med kunderna
Att bygga unik mjukvara för industriföretag kräver inte bara teknisk skicklighet utan också en kultur av ständig förbättring för att skapa bästa möjliga produkter och tjänster. Här är fem viktiga punkter i vårt samarbetssätt.
1. Kontinuerlig feedback och kommunikation
En öppen och ärlig kommunikation är nyckeln till framgång, så vi har en miljö där feedback flödar fritt. Då kan vi snabbt identifiera och åtgärda problem och förbättra våra processer.
2. Automatisering av testning och deployment
För att mjukvaran ska hålla högsta kvalitet och levereras snabbt och effektivt använder vi oss av kontinuerlig integration och kontinuerlig leverans (CI/CD). Genom att automatisera testning och deployment kan vi snabbt upptäcka och rätta till fel, vilket ökar produktiviteten och kvaliteten.
3. Ett agilt arbetssätt
Vi anpassar oss snabbt till förändringar tack vare agila arbetsmetoder. Genom korta utvecklingscykler och regelbundna iterationer kan vi fokusera på att leverera användbara funktioner och att kontinuerligt förbättra våra processer.
4. Utbildning och kompetensutveckling
För att kunna leverera den bästa möjliga mjukvaran investerar vi i utbildning och kompetensutveckling för våra teammedlemmar. Genom att hålla oss uppdaterade inom teknologier och metoder har vårt team den kunskap och de färdigheter som krävs för att lyckas.
5. Mäta och analysera prestanda
Vi använder verktyg och metoder för att kontinuerligt mäta och analysera vår prestanda. Då kan vi identifiera flaskhalsar och göra välgrundade beslut om förbättringar. Det hjälper oss att optimera våra processer och leverera högkvalitativ mjukvara på ett effektivt sätt.
Kontakt
Region