Vården i siffror
Ny webbplats ger stöd för kvalitetssäkring och förbättringsarbete inom den svenska vården.
Utmaning
För att få möjlighet att förbättra sina tjänster behöver vårdgivare få tillgång till stora mängder data. Generellt sett har Sverige varit bra på att samla information i vården, men den historiska insamlingen och hantering av information som rör förbättringsarbete har uppenbara brister. Statistiken behöver därför bli mer lättillgänglig.
Uppdrag
HiQ fick i uppdrag att hjälpa Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) att utveckla en tjänst som innefattar all tillgänglig och relevant statistik för Sveriges hälso- och sjukvård. Att tjänsten skulle vara så väl lättillgänglig som användarvänlig var av högsta prioritet.
Lösning
HiQ har utvecklat och administrerar nu Vården i Siffror. Tjänsten bygger på en webbplats som samlar in data från olika källor och därmed skapar underlag för pålitliga rapporter och objektiva analyser. Detta leder i sin tur till enklare uppföljning och snabbare förbättring av svensk vård. De primära användarna av tjänsten är landstings- och regionschefer, samt analytiker, vilka nu får möjlighet att hantera undersökningar, resultat och relevant data. Lösningen är baserad på AWS och tillhandahåller även information som grund för den offentliga debatten om hälsofrågor.
Resultat
Den digitala tjänsten Vården i Siffror samlar och sammanställer data från samtliga svenska landsting, 81 sjukhus och 1 486 vårdcentraler över hela landet. Totalt är 47 register kopplade till tjänsten, vilka tillsammans med 400 indikatorer mäter olika aspekter av hälso- och sjukvård. Det finns även en avdelning med öppen åtkomst där hälsovårdsrelaterad data görs tillgänglig för allmänheten. Tjänsten gör det möjligt att jämföra information från olika landsting, regioner och vårdcentraler. Utvecklingen av Vården i Siffror är därmed helt i linje med HiQs största ambition – att göra människors liv enklare och bättre.
Kontakt
Region Stockholm