augusti 26, 2024
Dan Jonsson utsedd till ny chef för region väst på HiQ
HiQ utser Dan Jonsson till ny regionchef för en av bolagets mest betydande regioner. Med nära trettio års erfarenhet inom techkonsultbranschen, senast som divisionschef på Nexer, tar Dan över ledarskapet i västsverige, där HiQ länge har varit en stark aktör inom digital transformation och tekniska lösningar.
Dan Jonsson har tidigare haft flera ledande nationella och internationella roller på Nexer och Sigma, inklusive COO, regionchef och affärsenhetschef, samt varit styrelseordförande för Sigma IT Poland de senaste sju åren.
Nu ansluter han till HiQ, som har en stark historia av att stödja bolag och verksamheter med kritiska och skräddarsydda tekniklösningar i regionen. Med totalt nära 2 000 anställda, varav 350 i region väst, är techkonsultbolaget med och driver den digitala utvecklingen inom områden som funktionalitet för självkörande fordon, utveckling av 5G-nätet samt digitala lösningar för branscher som medtech- och flygindustrin.
– Västra Sverige har alltid varit viktigt för HiQ, med ett starkt näringsliv och branscher som på många områden driver Sveriges digitala position. Med Dans erfarenhet inom både branschen och regionen, tillsammans med den djupa kompetensen hos våra konsulter, är jag övertygad om att vi har fantastiska möjligheter att fortsätta växa i regionen. Och framför allt att vi kan fortsätta vara en partner till alla kunder som vill forma framtiden genom digitala lösningar, säger Samuel Skott, vd på HiQ.
Dan Jonsson ser fram emot att ta sig an utmaningen som regionchef.
– Jag är mycket glad och hedrad över att få leda HiQ:s verksamhet i västra Sverige in i nästa fas. Min bild har sedan tidigare varit att HiQ har en mycket stark kombination av teknisk spetskompetens och kreativt tänkande, som skapat en stark position på marknaden. Bilden har nu stärkts och jag har särskilt imponerats av medarbetarnas brinnande engagemang och stolthet över att leverera innovativa lösningar inom IT och tech, säger Dan Jonsson, chef för region väst på HiQ, och fortsätter:
– Med detta i ryggen ser jag stora tillväxtmöjligheter för HiQ på den västsvenska marknaden, inte minst i en tid då framsteg inom AI och andra teknologier öppnar upp helt nya möjligheter att skapa kundvärde.
Dan Jonsson tillträder sin nya roll den 2 september 2024. Utöver sitt regionala ledarskap kommer han att ingå i HiQ:s ledningsgrupper för Sverige och koncernen. Han ersätter Simona Bamerlind som har gått vidare till rollen som Vice President Sales & Partnerships på HiQ.
Kontakt
Region HiQ Group
Karolina Israelsson
Hej 👋
Jag heter Karolina och jobbar med PR & kommunikation på HiQ. Vill du veta mer om de grymma lösningar vi jobbar med på HiQ, eller har frågor om oss som bolag? Tveka inte att höra av dig!
Fler nyheter
Fler nyheter
december 12, 2024
”Vi bygger framtidens betalinfrastruktur för Sverige”
Bankgirot har varit en central del av Sveriges finansiella ekosystem i över 60 år. Nu står verksamheten inför en stor förändringsresa som kommer påverka både betalningsflöden och framtidens infrastruktur. Anna Maria Nyström, Chief Product Officer på Bankgirot, berättar om de utmaningar och möjligheter som Bankgirot står inför när de ska forma framtidens betalningar och som vi på HiQ är en del av.
december 12, 2024
Nu öppnar ansökningen till HiQ Leap 2025
Nu öppnar ansökningen till HiQ’s traineeprogram. Programmet drar igång i augusti 2025 och riktar sig till nyexaminerade och juniora talanger inom teknik och programmering. Programmet är en modern tolkning av traditionella traineeprogram och erbjuder deltagarna en snabb och praktisk väg ut i arbetslivet. Målet är att ge verklig hands-on-erfarenhet från dag ett och samtidigt skapa en stark gemenskap genom sociala aktiviteter i äkta HiQ-anda.
december 4, 2024
OmaIntti vinner utmärkelsen Årets Service Management Act 2024
OmaIntti, en digital tjänst utvecklad i samarbete mellan Finska Försvarsmakten och HiQ, har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Årets Service Management Act 2024 av ItSMF Finland. Utmärkelsen hyllar tjänstens innovativa arbete med att förbättra interaktionen mellan värnpliktiga och Försvarsmakten genom en kundfokuserad digital plattform.