Lärdomar i ledarskap från rollspel

En Intervju med Markus Bergland, Scrum Master på HiQ

I en värld där ett agilt arbetssätt och samarbete är nyckeln, drar Markus Bergland, paralleller mellan sin professionella roll på HiQ och sin hobby sedan långt bak i tiden: rollspel (RPGs). I den här intervjun delar Markus med sig av insikter om hur rollspelens principer kan förbättra teamwork, förtroendeskapande och ledarskap inom agila miljöer.

Markus, du har varit scrum master i fem år, men du
har varit spelledare i rollspel mycket längre. Hur kom du
in på rollspel och hur relaterar det till ditt arbete idag?

– Det är lustigt, för rollspel har varit en stor del av mitt liv i ungefär 15 år nu. Jag började spela i Sverige under gymnasiet och blev fascinerad av idén med kollaborativt berättande. I grund och botten är det vad rollspel handlar om – människor sitter runt ett bord och skapar historier tillsammans. I dessa spel är du inte bara en passiv åskådare; du deltar aktivt i att forma berättelsen, arbetar med slump och strategi. Denna princip överförs till mitt arbete som scrum master. Det handlar om att engagera ett team, lyfta fram det bästa i varje individ och leda gruppen mot ett gemensamt mål.

Hur relaterar du rollspel till den agila metodologin du
använder på HiQ?

– I grunden handlar agil metodik om berättande och samarbete, precis som i rollspel. En av de största parallellerna är hur vi hanterar gruppdynamik. När jag först började spela ville alla vara hjälten, den som gjorde allt. Med tiden lärde vi oss att en bra historia inte handlar om en person – det handlar om hur hela gruppen fungerar tillsammans. Samma sak gäller inom agil metodik. Varje person bidrar med sina egna färdigheter och perspektiv, och vi måste väva ihop dessa till en sammanhängande laginsats.

En teknik från rollspel som jag använder i agil metodik är ”Session Zero.” Det är mötet där vi sätter gränser och förväntningar. Precis som i rollspel, där vi diskuterar vilken typ av innehåll eller konflikter som kan göra folk obekväma, etablerar vi i agil metodik psykologisk trygghet från början. Vi ser till att alla känner sig trygga att bidra och sätter tydliga gränser för hur vi ska arbeta tillsammans.

Det låter som en innovativ metod! Kan du ge ett exempel
på hur detta omsätts i det dagliga arbetet på HiQ?

– Absolut! Ett enkelt men effektivt verktyg jag har tagit med från rollspel in i vårt arbete är något som kallas “X-Card.” I rollspel är X-Card ett faktiskt kort på bordet som vem som helst kan lyfta om spelet går över en gräns för dem – inga frågor ställs. I agila möten har jag tillämpat ett liknande koncept. Om en diskussion blir överväldigande eller någon känner sig vilse, kan de signalera detta, och vi tar ett steg tillbaka. Det handlar om att skapa ett tryggt utrymme där alla känner sig bekväma att bidra. Denna enkla gest hjälper till att bygga förtroende, vilket är avgörande för teamwork.

Du nämner vikten av kollaborativt berättande.
Hur främjar du detta i en agil miljö?

– I rollspel räcker det inte att bara en person berättar historien – alla behöver bidra för att göra upplevelsen varierad och meningsfull. Samma sak gäller produktutveckling, eller vilket agilt projekt som helst egentligen. Det handlar om att lyfta fram de unika perspektiven hos varje teammedlem. Personer i dessa miljöer har olika preferenser – vissa är mer analytiska, andra mer visionära. Jag ser till att växla fokus mellan teammedlemmar, särskilt under backlog refinement. Jag ber dem dela med sig av hur de ser på en användarberättelse eller vad de tycker kan saknas. Denna metod ger alla en chans att lyfta fram sin kunskap och säkerställer en mer komplett lösning.

I rollspel räcker det inte att bara en person berättar historien – alla behöver bidra för att göra upplevelsen varierad och meningsfull. Samma sak gäller produktutveckling, eller vilket agilt projekt som helst egentligen. Det handlar om att lyfta fram de unika perspektiven hos varje teammedlem.

Markus Bergland, Scrum Master, HiQ

Det är uppenbart att ledarskap spelar en stor roll i ditt arbete.
Hur närmar du dig ledarskap i dina team?

– En av de viktigaste lärdomarna jag har fått som spelledare är att vara teamets största fan. I rollspel vill du uppmuntra spelarna att tänka stort, att prova saker som verkar omöjliga. När någon säger, ”Jag vill klättra upp för det berget,” säger du inte nej – du säger, ”Okej, hur gör vi det möjligt?” I min roll som scrum master har jag samma inställning. Jag vill vara en facilitator som stärker människor att sikta högt. Även om vi senare upptäcker att den ursprungliga planen inte var perfekt, öppnar en positiv och uppmuntrande start dörren för kreativitet och problemlösning.

Vilka viktiga lärdomar från rollspel har format ditt sätt
som ledare?

– Det finns tre stora saker jag har lärt mig. För det första, skapa förtroende från början – sätt tydliga gränser och skapa en miljö där människor känner sig trygga att bidra. För det andra, bygg kollaborativt – bra historier, och bra projekt, skapas av team som arbetar tillsammans och utnyttjar sina individuella styrkor. Och slutligen, var ditt teams största fan – börja med inställningen ”ja, vi kan” och bli imponerad av vad ditt team kan åstadkomma.

Agilt ledarskap och rollspel kan verka som två väldigt olika världar, men principerna är förvånansvärt lika. Jag tror att agila ledare skulle kunna vara fantastiska rollspelare. Jag skulle uppmuntra vem som helst att prova, oavsett om det handlar om drakar eller rymdskepp – det finns så mycket att lära sig!