Volvo Construction Equipment

SelfieDrive: En unik Volvo-upplevelse

Från traditionell fotoautomat till interaktiv upplevelse

Utmaning

Volvo Construction Equipment (CE) är en av världens största tillverkare av anläggningsmaskiner. Varje år får deras center i Eskilstuna besök av tusentals potentiella kunder som alla vill ta sig en närmare titt på maskinerna. Den traditionella strategin att visa maskinerna inomhus har dock lämnat besökarna med en brist på autentisk känsla, något som Volvo CE, i samarbete med HiQ velat förändra.

HiQ fick i uppdrag att skapa en helt digital inomhusinstallation för utställningen “The virtual Volvo Days 2022”. Önskemålet var tydligt – det skulle inte vara vilken installation som helst, utan en minnesvärd och engagerande upplevelse som kunde konkurrera med känslan av att uppleva fordonen utomhus. 

Volvo CE Customer Center, Eskilstuna.

En digital upplevelse i verklig miljö

Med avtramp i den klassiska fotoautomaten skapades en interaktiv och unik upplevelse under namnet SelfieDrive. Här gavs möjligheten att återskapa känslan av att köra fordonet, samtidigt som besökarna kunde dela upplevelsen med vänner och familj. 
I en Volvohytt riggades en kamera upp som i sin tur kopplades till ett automatiskt redigeringsprogram och mer än tio förinspelade actionfilmer. Installationen gav varje kund möjligheten att få en unik, skräddarsydd video av sitt besök. Självklart utspelade sig videon utomhus och i en av de många, eftertraktade maskinerna.

Resultat

Selfiedrive-upplevelsen klassades som succé och blev omedelbart ett permanent inslag i de ordinarie utställningarna. Engagemanget bland kunderna var högt och vissa dagar skapade hela 50% av besökarna en egen video. Nu undersöks möjligheten till att göra installationen till ett permanent inslag även på globala mässor, däribland för den amerikanska marknaden som redan nu har efterfrågat Selfiedrive inför kommande event.

SelfieDrive-video.